środa, 15 kwietnia 2015

Lubczyk ogrodowy



Lubczyk ogrodowy jest rośliną wieloletnią. Inne nazwy ludowe rośliny to: lubczyk lekarski, mleczeń, lubiśnik lekarski, łakotne ziele. Wyciąg z lubczyka ogrodowego stanowi główny komponent powszechnie znanej i lubianej przyprawy maggi.





Pierwsze brązowe buteleczki z przyprawą do zup zostały wyprodukowane w Szwajcarii przez lokalnego przedsiębiorcę Juliusa Maggi. To właśnie od jego nazwiska pochodzi nazwa wyrobu, który bardzo szybko stał się popularny na całym świecie.



Lubczyk uprawiany był już w ogrodach i sadach starożytnego Rzymu i Grecji. W tradycyjnej medycynie wykorzystywano go jako afrodyzjak i lek zwiększający popęd seksualny. Wierzono, że ma wielką moc, dlatego był podstawowym składnikiem w napojach miłosnych. Według dawnych przesądów, lubczyk wykopany razem z nacią 1 października o świcie zamieniał kłótnie i zwady małżonków w miłość. Doczepiony do sukni ślubnej lub wpięty we włosy miał wnosić w życie młodej pary szczęście.



W pierwszym roku po posadzeniu lubczyk tworzy dużą rozetę długoogonkowych liści
o blaszkach pierzastych i lśniących. W następnym roku ziele osiąga nawet 2 m wysokości.
W najcieplejszych miesiącach letnich, na górze łodyg pojawiają się płaskie kwiatostany, złożone z drobnych, żółto - zielonych kwiatów.



Uprawa lubczyku ogrodowego:



Lubczyk doskonale rośnie w glebie przepuszczalnej, wilgotnej, ciepłej i zasobnej w wapń. Nasiona wysiewamy w szklarniach w sierpniu, a wysadzamy wczesną wiosną. Bez problemu można je nabyć zarówno w sklepach ogrodniczych jak i w marketach. Sadzonki ziela znajdziemy też wiosną na targach i bazarkach. Jeżeli dysponujemy małym ogródkiem, ziele to powinno obowiązkowo się w nim znaleźć, natomiast jeśli nie posiadamy takowej rośliny, warto się zastanowić nad jej posadzeniem.



Zastosowanie lubczyku ogrodowego:



Lubczyk jest aromatycznym zielem, stosowanym w kuchni, kosmetyce oraz medycynie. Liście ziela można wykorzystywać na bieżąco, jak również zamrażać i suszyć. Smakiem, wonią i wyglądem są podobne do selera. Mają mocny i gorzkawy zapach. Dodaje się je do różnego rodzaju zup z ziemniakami czy grochem. Genialnie wzbogacają smak rosołu. Lubczyk doskonale pasuje też do potraw rybnych i mięsnych. Stosuje się go do marynat, sosów, sałatek, twarożku i masła ziołowego, a w niektórych krajach łodygi ziela przygotowuje się jak szparagi. Suszyć można także korzeń lubczyku, który najczęściej stosowany jest do zup i sosów mięsnych. W angielskiej sztuce kulinarnej nasiona dodaje się do różnego rodzaju wypieków i chleba. W przemyśle spożywczym ziele jest wykorzystywane jako dodatek do mieszanek ziół i kostek rosołowych oraz aromatyzowania wódek i likierów.



Napar z korzenia lubczyku działa wykrztuśnie, moczopędnie i wiatropędnie. Używany jest przy niewydolności nerek, nieżycie dróg moczowych oraz chorobach górnych dróg oddechowych. Ziele potrafi także uśmierzać bóle menstruacyjne i potęguje pobudliwość seksualną.


11 komentarzy:

  1. Mam zawsze zamrożone liście, u mojej mamy w ogrodzie rośnie jak szalony :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. mam posadzone trzy krzaczki i nie wyobrażam sobie ogrodu i mojej kuchni bez niego:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam lubczyk w ogrodzie,jeden krzaczek, już się pięknie pokazał, nie przyszło mi nawet do głowy,żeby sfotografować i podzielić się z innymi, fajnie ,że o tym pomyślałaś. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam dwa krzaki, w czerwcu jeden całkiem ścinam aby go odmłodzić. A przed przymrozkami mrożę i mam na całą zimę . :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja również mrożę na zimę :) super przyprawa

    OdpowiedzUsuń
  6. maggi dodaję do rosołku, koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem za własnym kulinarnym ogródkiem, ale póki co nie mam takich możliwości. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubczyk to jedna z moich ulubionych przypraw :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam na parapecie,do rosołu pasuje idealnie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę namówić mamę, żeby posadziła w ogródku. Dziękuję za przybliżenie takich informacji na jego temat. Nie miałam pojęcia, że działa wykrztuśnie. Zawsze to domowa, ziołowa receptura. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Staramy się aby lubczyk w końcu nam się ładnie rozrósł ale coś mu kiepsko idzie :/ Chyba coś mu nie odpowiada :/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...